torsdag 23 januari 2014

Snart är det fredagsmys!


Hejhej Allihopa!

För tillfället är Svante i Vemdalen och acklimatiserar sig till snön, som här utanför Stockholm ännu inte ligger tjock nog för skidturer i skogen. För oss som blev lämnade hemma verkar det ändå lösa sig då isen börjar bli tjock på sjön, vilket lockar till äventyr!

Nu när turen närmar sig kan ni läsa om oss i Vertex, Umeås Universitetstidning! När vi får tag på ett exemplar lägger vi upp artikeln här. Det här är en länk till vertex hemsida och en notis om artikeln. http://vertex.nu/pa-campus/han-ska-aka-140-mil-pa-skidor/
 Bilden nedanför kommer från Vertex.

När torkningen har varit igång först i Umeå och sedan i Nacka har de fasta måltiderna prioriterats.
Några exempel på vilka maträtter vi har med oss kommer här: Korv stroganoff med ris, chiligryta med ris, risotto med massa grönt och tortellini med ädelostsås. 

Men det är ju inte så kul att inte ha nåt lite extra gott med sig när man är på tur i över 70 dagar. Så därför kommer här en liten berättelse om hur det första fredagsmyset kom till.



Igår var det lite skivad potatis som inte fick plats i torken, och det tyckte jag var lite jobbigt. Men sen kom jag på att Sef, en vän från Fjälledarlinjen på Malungs Folkhögskola nån gång gjorde hemmagjorda chips. Jag som är en riktig Chipsoman. Tyvärr var Sefs chips inte alls goda. Det tycker jag inte heller att grönkålschips är, hur modernt det än är att göra. Men nu tänkte jag: "Tänk om det går att göra GODA hemmachips?". Så jag satte igång!

Det du behöver är:
  • Fint skivad potatis som inte får plats i mattorken.
  • För mycket torkad lök, som du kan nalla en näve av utan att det märks.
  • Raps eller solrosolja.
  • Lite socker.
  • Lite salt.
  • Ugn med plåt och bakplåtspapper.
  1. Sätt ugnen på 150 grader.
  2. Mixa löken till ett pulver tillsammans med socker och salt.
  3. Lägg potatisskivorna fint på ett bakplåtspapper.
  4. Sätt in de upplagda potatisskivorna i ugnen (på plåten). 
  5. Vänta tjugo minuter.
  6. Ta ut plåten med potatis.
  7.  Pensla potatisskivorna med olja och strö sedan på kryddblandningen.
  8. Sätt in plåten med potatisskivorna igen.
  9. Vänta tio minuter.
  10. Ta ut plåten med dina CHIPS!
Jättegott! Så idag åkte jag och köpte fem kilo potatis till.