onsdag 12 februari 2014

Grejer från PfL och lite träning

Hej allihopa!

 I söndags var Tim och Ulrika från Paddla för Livet här och lämnade alla grejer som de har hjälpt oss fixa. Det kändes som en extra julafton med massa folk och paket att öppna.

De grejer som de tog med var tält och underställ.

Tält
Paddla för Livets tältsponsor är Hilleberg (http://www.hilleberg.se/). Det tält som de har bidragit med inför den här expeditionen är ett Tarra 2, ett av deras stormsäkraste tält. Det är en kombination av tunneltält och kupoltält och ger oss förhoppningsvis de bästa egenskaperna från dem båda.  

Kom ihåg att registrera er här för att Paddla för Livet ska plocka ett kilo skräp till!
http://www.paddlaforlivet.com/knyt-ett-vitt-band/



Underställ
Aclima sponsrar Paddla för Livet med underställ. Vi har skaffat oss massa olika underställ från dem för att kunna optimera vår klädsel efter väder och terräng. Både jag och Svante gillar deras Woolnet-kläder, så dem kommer vi använda mycket.
Aclimas kläder är märkta med Oeko-tex miljömärkning, vilket betyder att produktionen och produkterna ska vara testade för om de innehåller skadliga ämnen/gifter. Oeko-Tex hemsida ger inte riktigt ett klart svar på vad det betyder, men förhoppningsvis är det bättre än att INTE ha märkningen. Min tolkning är att produkter som innehåller gifter inte blir certifierade, så det hoppas vi på!


Träning
Något jag har nämnt tidigare är att vi tränar inför turen, och här kommer äntligen en bild på hur jag tränar. Här drar jag däck för att träna kroppen inför tunga, branta partier. För er information är bilden två veckor gammal, vilket syns på snön. Vi har nämligen ingen snö alls nu här runt huvudstaden, vilket gör det svårt att testa utrustning och åka skidor för att få lite mil under skidorna innan vi åker.  Så det känns lite tråkigt att inte känna sig riktigt "vinter-Redo" såhär en vecka innan vi sätter igång.

Som ni ser på bilden har jag en ryggsäck från Fjellpulken, men den är nu bytt mot expeditionsselen efter att jag fick ont i höften av att dra med ryggsäcken. Svante ska prova ryggsäcken och se om den funkar för honom.
men nu är det så lerigt att jag inte ens kan dra däck, eftersom leran "suger fast" däcken i marken.