fredag 28 mars 2014

Dag trettiosex: Norr om Lövlund - Västansjön (24 km)

Efter en natt med mycket god sömn vaknade Svante vid halv sju och istället för att somna om och tvinga sig upp vid sju-tiden började han smälta vatten direkt. Man kunde känna hur solen värmde upp tältet och inte lång tid därefter vaknade August och gjorde iordning frukosten. Det blev en skön morgon och trots att vi tog det ganska piano kom vi iväg halv nio. Vi borde gå upp vid halv sju oftare.

Dagen började med några kilometer stigning tills vi kom upp på myrarna där vi fick belöningen i form av  en magnifik utsikt över fjällen i öster. Därefter bar det iväg åt nordöst mot Gackervattnet där vi tog en lång lunch i solen. Vi åkte idag på en skoterled som faktiskt inte är med på vår karta, vilket är konstigt eftersom kartan är ny och leden allmän. Det var istället så att vi fick tips om den igår vid Virisen, vilket var toppen eftersom den var både var vacker och, om man bortser från den inledande stigningen, väldigt lättåkt. Det var svårt att inte vara glad i det strålande vädret men August var idag, precis som de senaste dagarna, lite orolig över att det är alldeles för bra. "Det är lugnet före stormen" menar han. Vi får väl se hur det blir med det.

En bit efter sjön stannade August tvärt. Det får inte komma ut att han då kom på att han måste ha tappat kompassen någon kilometer innan lunchsjön där vi stannat för att byta karta, så istället säger vi att han fick lust att åka lite skidor utan pulka i det fina vädret. Svante tog då August pulka på släp och fortsatte nerför en backe några hundra meter tills han kom till en så oerhört fin och soldränkt plats att han var tvungen att stanna. Där tog han av sig på överkroppen, satte upp liggunderlaget mot pulkan och läste bok. En skoteråkare verkade också gilla platsen för han ställde skotern en bit bort och njöt han också. Det blev dock inte många sidor lästa innan en annan skoteråkare kom körande och stannade för att prata. Han satt där på sin skoter och Svante på sin pulka (nu påklädd) en bra stund i solen och pratade. Det visade sig att mannen har haft nästan hela fjällen i Västerbotten som arbetsplats så det var mycket intressant samtal.

Nu hade det gått en bra stund sedan August åkt på sin avstickare så mannen med skoter fortsatte på sin tur och skulle hålla utkik efter honom. Han hittade honom vid lunchsjön och skjutsade honom tillbaka till platsen där vi skildes åt. Därifrån kom han börnande ner för backen, jättetörstig. Efter drickapaus förtsatte vi färden åt nordväst över små tjärnar tills vi kom till Formsjön där vi vek av norrut mot Västansjön. Vi mötte på avstånd några snabba skidåkare på ett skidspår som korsade skoterleden som glatt vinkade till oss. Sista biten ner var till och med pistad och det gick ordentligt fort den kurviga vägen ner mot sjön. Som tur är hann vi stanna innan bilvägen som vi korsade innan vi begav oss ut på Västansjön. På den norra sidan av sjön, nära Umeälvens utlopp, satte vi upp vårt tält och började våra kvällsbestyr. Imorgon blir en kort etapp de sista kilometrarna till Hemavan. Hade!