lördag 19 april 2014

Dag femtionio: Vilodag i Abisko

Efter en natt då vi båda sov som klubbade vita bandet-farare gick vi till frukostbuffén. Den hade om möjligt blivit ännu bättre sedan August jobbade och var den som kokade ägg, gröt och annat här på Turiststationen. Vi lyxade till det med både ägg och äggröra, bacon, bröd med massor av pålägg och som en liten efterätt tog vi nutellamackor. För oss som är under 26 har STF ett kanonerbjudande, med boende och frukost för 193:-, och frukosten är inte nån liten mesig hotellfrukost utan det är en riktig STF-frukost för oss som är extra hungriga och kanske har saknat vissa lyxvaror på fjällturen. Vi blev både nöjda och mätta, tyvärr innan vi hunnit äta allt gott som fanns. Men som det skulle visa sig senare idag får vi en ny chans imorgon.

Igår bestämde vi oss för att gå en liten prova-på-snöskor-tur, så efter en maffig frukost i trevligt sällskap av våra rumskompisar gick vi för att packa ihop och städa rummet innan samlingen. Vi slapp ta tag i städningen, utan det gjorde Mats och dottern Lovisa. Så vi behövde bara slänga ihop grejerna och sedan ge oss av till receptionen där vi skulle möta snöskogänget!

När vi fått våra snöskor och ställt in dem hälsade vi på resten av gänget, som bestod av Snösko-Bengt, Trubadur-Ola Edeblom & co., Buffer från Kina och Malin. Vi tog oss ner till hamnen och bastun och sedan tillbaka till jokken, över den och sedan upp till isfallet där vår Malungs-kompis Mattias hade en isklätterdag med två tjejer. Mattias jobbar på STF Abisko i sporten, så han har ett gäng guidade turer att erbjuda här i Abisko. Det är isklättring, turskidor, samevistebesök och massa annat. Augusts sommarfavorit är Rallarvägen till Rombaksbotn-fjorden, den var han med på flera gånger när han jobbade här. Under den får man både historia om rallare och tysk ockupation under andra världskriget, väldiga vyer och fantastiskt goda räkor på båten till Narvik där man tar tåget tillbaka till Turiststationen.
Snöskoturen var trevlig och vi hade väldigt kul! Det behöver inte vara så omständigt att få en bra dag här på Turiststationen. Efter att Buffer testat att gå över is och vi sett Augusts favoritbadställe i Abiskojokken lämnade vi tillbaka snöskorna och tog lunch.

Till lunchen fick vi återigen sällskap av "gamla bekanta", nämligen vårt färdsällskap mellan Sälka och Tjäktja: Ida och Lovisa . Det spelades skitgubbe (vändtia) och vi åt ren med salamimos.

Mätta och glada satte vi igång med småpyssel, August monterade sina bindningar på de nya skidorna och Svante skrev gårdagens blogg. När vi var klara med det drev vi runt på måfå här på Turiststationen och bara slappade. När After skin började gick vi ner med en påse chips i högsta hugg och njöt av både dem och Trubadur-Olas sång. Svante bjöd tyvärr inte på någon show idag.

Nu ska vi äta middag och sedan basta oss trötta nog för att sova lika gott i natt igen, trots en dag i vila.